- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Renault Arkana

Funktionel og sporty crossover

til fornuftspris


Af Søren Clauding – august 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den nye Arkana, som lander på det danske marked i begyndelsen af september, blander Renault sig i den stadigt voksende klasse for halvhøje SUV-agtige biler med coupé form. De går på markedet til det, man kan kalde ganske fornuftige priser, 280.000 kroner for den billigste. Største udfordring er formentlig, at ingen kender navnet Arkana.

 

Men det er en udfordring, Renault tidligere har klaret til perfektion. De lancerede Captur, et navn som også var helt nyt og som siden er blevet en gigant succes. Så mon ikke det også skal lykkes med Arkana, selvom navnet ikke har helt den samme slagkraft (i øvrigt har Renault allerede lanceret bilen på det russiske marked tilbage i 2019 om end i en noget anderledes konfiguration).

 

Større og funktionel

Hvis navnet savner slagkraft gør bilen det til gengæld ikke i sig selv. Den er ikke helt så iøjefaldende som flere af konkurrenterne. Men den er større og funktionel på et ret højt niveau. Der er fremragende plads i hele kabinen og også i bagagerummet på cirka 500 liter. Og så kører den virkelig godt – var det i hvert fald undertegnedes oplevelse, selvom vejrguderne drillede eftertrykkeligt i forbindelse med den første korte test af den nye bil.

 

Mest påfaldende var det lave støjniveau og den trods en vis spændstighed tilgivende affjedring, der givet vis kan tilskrives kombinationen af 18” hjul og en frihøjde på ikke mindre end 20 cm. Selv når regnen stod ned i kaskader, var følingen med asfalten udmærket, men bilen var dog også ret levende ved hurtig kurvekørsel, hvilket måske kan skyldes, at vejen aldrig var helt tør.

 

Den forholdsvis lange bil er baseret på samme platform som Clio såvel som Captur – dette kan også have en vis indflydelse, selvom akselafstanden er forlænget til 2,72 meter. Vi vender snart tilbage med en mere dybdegående prøvekørsel af Arkana.

 

Crossover coupé

Grundliggende er der tale om en 4,57 meter lang coupé-crossover. Den er 1,58 meter høj og der er ikke alene god benplads ved bagsædet, også i højden er den helt OK, trods den skrånende form. Bagagerummet rummet hhv. 480 og 513 liter afhængig af hvilken drivline man vælger.


E-Tech motoren yder 145 hk.


Renault Arkana tilbydes nemlig både med en konventionel 140-hestes TCe mild hybrid benzinmotor og en E-Tech motor med hybriddrivline, der læner sig op ad samme princip som benyttes i den kompakte Renault Clio E-Tech Hybrid (læs mere derom hér >>>). Den bil, vi prøvekørte var udstyret med E-Tech Hybrid motoren og oplevelsen var ligeså god som i Clio’en.

 

Harmonisk og komfortabel

I teknisk forstand er der tale om en 1,6 liters firecylindret benzinmotor samt to elmotorer og et 1,2 kWh batteri (som er det, der sluger lidt af bagagepladsen). Det er så som i Clio kombineret med en multi-mode automatgearkasse. Den koster 12.000 kroner mere end med TCe motoren, og de penge er formentlig godt givet ud, for drivlinen er meget harmonisk og komfortabel.

 

Dermed også sagt, at Arkana på ingen måde er en racerbil. E-Tech versionen er dog ikke den hurtigste, selvom den præsterer 145 hestekræfter ift. TCe-udgavens 140 hk. Men den er klart den mest økonomiske med et forbrugstal på 20,9 km/l kontra TCe’ens 17,4 km/l. TCe’en har dog også automatgear, men hér er der tale om et 7-trins DCT gear, hvilket kan forklare, at 0-100 km/t nås på 9,8 sekunder mod E-Tech’s 10,8 sekunder. TCe motoren leverer da også op til 260 Nm drejningsmoment allerede ved 1750 omdr./min, mens E-Tech leverer 148 Nm suppleret af elmotorens 205 Nm, men først ved 3200 omdr./min.

 

Udstyret er udmærket

Udstyrsmæssigt gør den nye Arkana sig godt: Basis udstyret Zen inkluderer eksempelvis 17” alufælge, vejbaneassistent, fartpilot, fuld LED forlygter, p-sensorer både for og bag og nøglekort, der giver håndfri betjening.

 

Intens udstyret omfatter desuden 9,3” infotainment skærm, automatisk op- og nedblænding, bakkamera og fælgene er vokset til 18”. For blot 10.600 kroner oven i prisen får man elektrisk justerbare lædersæder med varme samt også varme i rattet.

 

R.S. Line er topudstyret, som bl.a. byder på et særligt R.S. design indvendigt som udvendigt (R.S. står for Renault Sport) og sæderne er udskiftet med sportssæder i alcantara-læder.


R.S. Line cockpittet.

 

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt