Med den nye Arkana, som
lander på det danske marked i begyndelsen af
september, blander Renault sig i den stadigt
voksende klasse for halvhøje SUV-agtige biler med
coupé form. De går på markedet til det, man kan
kalde ganske fornuftige priser, 280.000 kroner for
den billigste. Største udfordring er formentlig, at
ingen kender navnet Arkana.
Men det er en udfordring,
Renault tidligere har klaret til perfektion. De
lancerede Captur, et navn som også var helt nyt og
som siden er blevet en gigant succes. Så mon ikke
det også skal lykkes med Arkana, selvom navnet ikke
har helt den samme slagkraft (i øvrigt har Renault
allerede lanceret bilen på det russiske marked
tilbage i 2019 om end i en noget anderledes
konfiguration).
Større og funktionel
Hvis navnet savner slagkraft
gør bilen det til gengæld ikke i sig selv. Den er
ikke helt så iøjefaldende som flere af
konkurrenterne. Men den er større og funktionel på
et ret højt niveau. Der er fremragende plads i hele
kabinen og også i bagagerummet på cirka 500 liter.
Og så kører den virkelig godt – var det i hvert fald
undertegnedes oplevelse, selvom vejrguderne drillede
eftertrykkeligt i forbindelse med den første korte
test af den nye bil.
Mest påfaldende var det lave
støjniveau og den trods en vis spændstighed
tilgivende affjedring, der givet vis kan tilskrives
kombinationen af 18” hjul og en frihøjde på ikke
mindre end 20 cm. Selv når regnen stod ned i
kaskader, var følingen med asfalten udmærket, men
bilen var dog også ret levende ved hurtig
kurvekørsel, hvilket måske kan skyldes, at vejen
aldrig var helt tør.
Den forholdsvis lange bil er
baseret på samme platform som Clio såvel som Captur
– dette kan også have en vis indflydelse, selvom
akselafstanden er forlænget til 2,72 meter. Vi
vender snart tilbage med en mere dybdegående
prøvekørsel af Arkana.
Crossover coupé
Grundliggende er der tale om
en 4,57 meter lang coupé-crossover. Den er 1,58
meter høj og der er ikke alene god benplads ved
bagsædet, også i højden er den helt OK, trods den
skrånende form. Bagagerummet rummet hhv. 480 og 513
liter afhængig af hvilken drivline man vælger.
E-Tech motoren yder 145 hk.
Renault Arkana tilbydes
nemlig både med en konventionel 140-hestes TCe mild
hybrid benzinmotor og en E-Tech motor med
hybriddrivline, der læner sig op ad samme princip
som benyttes i den kompakte Renault Clio E-Tech
Hybrid (læs
mere derom hér >>>). Den bil, vi prøvekørte var
udstyret med E-Tech Hybrid motoren og oplevelsen var
ligeså god som i Clio’en.
Harmonisk og komfortabel
I teknisk forstand er der
tale om en 1,6 liters firecylindret benzinmotor samt
to elmotorer og et 1,2 kWh batteri (som er det, der
sluger lidt af bagagepladsen). Det er så som i Clio
kombineret med en multi-mode automatgearkasse. Den
koster 12.000 kroner mere end med TCe motoren, og de
penge er formentlig godt givet ud, for drivlinen er
meget harmonisk og komfortabel.
Dermed også sagt, at Arkana
på ingen måde er en racerbil. E-Tech versionen er
dog ikke den hurtigste, selvom den præsterer 145
hestekræfter ift. TCe-udgavens 140 hk. Men den er
klart den mest økonomiske med et forbrugstal på 20,9
km/l kontra TCe’ens 17,4 km/l. TCe’en har dog også
automatgear, men hér er der tale om et 7-trins DCT
gear, hvilket kan forklare, at 0-100 km/t nås på 9,8
sekunder mod E-Tech’s 10,8 sekunder. TCe motoren
leverer da også op til 260 Nm drejningsmoment
allerede ved 1750 omdr./min, mens E-Tech leverer 148
Nm suppleret af elmotorens 205 Nm, men først ved
3200 omdr./min.
Udstyret er udmærket
Udstyrsmæssigt gør den nye
Arkana sig godt: Basis udstyret Zen inkluderer
eksempelvis 17” alufælge, vejbaneassistent,
fartpilot, fuld LED forlygter, p-sensorer både for
og bag og nøglekort, der giver håndfri betjening.
Intens udstyret omfatter
desuden 9,3” infotainment skærm, automatisk op- og
nedblænding, bakkamera og fælgene er vokset til 18”.
For blot 10.600 kroner oven i prisen får man
elektrisk justerbare lædersæder med varme samt også
varme i rattet.
R.S. Line er topudstyret, som
bl.a. byder på et særligt R.S. design indvendigt som
udvendigt (R.S. står for Renault Sport) og sæderne
er udskiftet med sportssæder i alcantara-læder.
R.S. Line cockpittet.
|